woensdag 6 mei 2015

Google, aangenaam!

Zeg, verklaarme. Dit blog maakt deel uit van Google.

So what?

Nu is onhelder wie ik ben. Ineens ben ik vertegenwoordiger van Google. Dit blog vertegenwoordigt Google. U moet dit blog lezen volgens Google. U moet mij voortaan steeds meer zien als googlebaar, gegoogled, googledate.

Filosofische trojan horse?

Maar als zodanig volstrekt onschadelijk voor Google. Hoe meer strijders ik uit mijn buik loslaat, hoe blijer Google ervan wordt. Hoe filosofischer en excentrischer, hoe verder de dataverzameling zich kan uitbreiden.

Minotauros in zijn labyrint?

Denk eraan dat de Minotauros in het labyrint werd opgesloten en werd gedood door Theseus. Theseus, de prins van Athene. Bij zijn moord werd hij geholpen door Ariadne, de zus van de Minotauros. De techniek helpt wie dan ook te ontsnappen uit het labyrint. Theseus met de draad, Daidalos met zijn vleugels. Nu Google. Google is geen labyrint, het biedt ontsnapping uit alle labyrinten.

De ultieme rondzendbrief?

Aha, Paulus. Je richt je tot iedereen. Of Nietzsches Zarathustra, voor iedereen en niemand. In mijn zwakte ligt mijn kracht. Maar bij Google is het ietsje anders: aan iedereen, dus aan niemand. Google leest je maar is geen adressant.

Hiernaast zeg je: archief.

Google kan alles bewaren, zoals een archief. Het bewaart alles beter dan welk archief ook. Omdat het alles bewaart moet het, zoals elk archief, een rangorde aanbrengen in de data. Bij elke toename van data voegen zich steeds meer ongeziene data, wel zichtbaar voor Google, ook voor wie weet wat hij zoekt, en het dus al gevonden heeft. Niet voor wie niet weet wat hij zoekt. Verder kent Google geen 'archive fever', de koorts van de verzamelaar die zijn archief wil uitbreiden met dat ene ontbrekende element. Google is volstrekt open en volstrekt koud. Nee, op lichaamstemperatuur, want het gonst van de menselijke bewegingen.

Je zegt ook blogspot. Hoe bedoel je spot en verklaart dat iets? Jou?

Ja, ik bedoel dat een beetje spottend. Het woord blogspot is zelf al een compilatie van woorden, neologismen, woordgrappen en meervoudige betekenissen. Denk aan 'web', 'log', 'we blog', 'spot' dat plaats betekent, maar ook vlek, stip, puist, gelegenheid tot optreden en meer. 'To spot' betekent opsporen, identificeren, spatten, herkennen. In het Nederlands kennen we 'spot' als lamp, waarmee je het licht op een bepaalde plaats kunt richten. Maar dus ook als sterke vorm van ironie of het belachelijk maken van iets. Keren we op deze manier de spot om, in plaats van van Google naar mij van mij naar Google? Ja, maar ik ben deel van Google. Google bespotten is zelfspot, de zelfspot ook van Google. Alle betekenissen hierboven heb ik op Google gevonden.

Is Google rizoom, een structuur waarin wortels met elkaar in verbinding staan zonder dat ze 'hiërarchisch' aftakken van een gemeenschappelijke stam?

Ja, je kunt in Google oneindig surfen. Maar er is ook een Big Brother spotting you. In die zin takken we af van toch wel een erg sterke stam.

Is Google de platoonse chora, de plaats of 'ontvangstoord' waar alle wordende dingen worden opgenomen, hun afdruk achterlaten en weer verdwijnen?

Chora kan allerlei vormen aannemen, wellicht ook van iets Google-achtigs of Google zelf. Maar je kunt het niet omdraaien. Niet elke plaats of ontvangstoord 'is' chora of Chora.

Is Google een bedrijf dat kan worden doordacht?

Dat geloof ik. En waarschijnlijk kan het ook worden doordacht in Google zelf.

Hoe ver ben je er al mee?

Geen idee, maar ik denk in het beginstadium. Ik werk namelijk samen met een hoop anderen. Ik moet hen nog leren kennen.

Via Google waarschijnlijk?

Niet alleen, ook via oude boeken en wie weet, live.

Als zoiets nog bestaat....

Ja, als zoiets nog bestaat.

Afbeeldingsresultaat voor google board meeting

Geen opmerkingen:

Een reactie posten